5/3/13

Ενδοσχολική Βία

6 Μαρτίου Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο!

Τι είναι όμως η ενδοσχολική βία;
Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς;
Γιατί πρέπει να γιορτάζουμε μία παγκόσμια ημέρα γι΄ αυτήν; 

Ορισμός

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Συχνά το «ισχυρότερο» παιδί αντλεί από την πράξη του κάποιο όφελος, όπως ευχαρίστηση, κύρος, υλικά αποκτήματα, ενώ το «αδύναμο» παιδί δεν μπορεί να προστατέψει με ουσιαστικό και ριζικό τρόπο τον εαυτό του.
Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.
Ένα σημείο το οποίο χρήζει διευκρίνισης είναι ότι όλες οι μορφές μαθητικής επιθετικότητας δεν αποτελούν εκφάνσεις του σχολικού εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο.
Η επιθετικότητα, η οποία αποτελεί οικουμενικό χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης, δεν στοχεύει πάντα στην εμπρόθετη και επαναλαμβανόμενη τρομοκράτηση των «αδύναμων» και συνεπώς δεν αποτελεί σε όλες τις περιπτώσεις μορφή εκφοβιστικής συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, η έκφραση επιθετικότητας στα πλαίσια κάποιου παιχνιδιού εξαιτίας μιας διαφωνίας, δεν αποτελεί αναγκαστικά μορφή εκφοβισμού.
Επίσης, η επιθετικότητα μπορεί να μετασχηματιστεί σε μορφές συμπεριφοράς κοινωνικά αποδεκτές, όπως είναι η διεκδικητικότητα, η πρωτοβουλία, το θάρρος της γνώμης, η δημιουργικότητα, η επιθυμία για μάθηση. Στις περιπτώσεις του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο, η επιθετικότητα και η δύναμη (σωματική, ψυχολογική ή κοινωνική) διαστρεβλώνονται, γίνονται μέσο επιβολής και μάλιστα ένας τρόπος συσχέτισης με τους άλλους σε δυαδικό και ομαδικό επίπεδο.


Μορφές Εκφοβισμού

Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές:

• Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.

• Λεκτικός: συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.

• Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις.

• Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.

• Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.
• Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.

• Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.


Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης

Στα πλαίσια της πρόληψης έχουν εφαρμοστεί κάποια προγράμματα κατά του εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας (π.χ. Νορβηγικό μοντέλο Dan Olweus, φινλανδικό μοντέλο KIVAKOULOU, στην Ελλάδα το πρόγραμμα της  Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. «Stop στην ενδοσχολική βία» κ.α.).


Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων αυτών οφείλεται κυρίως στην υιοθέτηση της Κοινωνικής-Οικολογικής προσέγγισης, μιας ολιστικής προσέγγισης, που στοχεύει στην αλλαγή του κλίματος του σχολείου, ώστε να μην αναπαράγει τη βία. Στα πλαίσια της ολιστικής προσέγγισης οι παρεμβάσεις αφορούν όλους: το σχολείο, την τάξη, τον εκπαιδευτικό, τους μαθητές, τους γονείς τους και ολόκληρη την τοπική κοινωνία.

Κάποιες αποτελεσματικές πρακτικές, σε επίπεδο σχολείου και τάξης, για εφαρμογή μιας στρατηγικής ενάντια στη βία, είναι:

• σε επίπεδο σχολείου:
  • σύνταξη Σχολικής Επιτροπής ενάντια στον εκφοβισμό & την ενδοσχολική βία
  • σύνταξη Διακήρυξης του σχολείου ενάντια στη βία: δικαιώματα-υποχρεώσεις-καθήκοντα για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας
  • αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου
  • ευαισθητοποίηση και συνεργασία με τους γονείς, προκειμένου να σταματήσει ο κύκλος αναπαραγωγής και ενθάρρυνσης της ενδοσχολικής βίας

    • σε επίπεδο τάξης:
  • συζήτηση στην τάξη για τον ορισμό & τις μορφές της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού
  • συζήτηση για τις επιπτώσεις του εκφοβισμού
  • ενημέρωση σχετικά με το γιατί η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός δεν είναι αποδεκτά από το σχολείο
  • τρόποι & προτάσεις για πρόληψη και αντιμετώπιση από τους μαθητές: σύνταξη των κανόνων της τάξης ενάντια στη βία
  • παροχή βοήθειας από μαθητές σε άλλους, για την επίλυση των συγκρούσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εκφοβισμό
  • προαγωγή των συνεργατικών αλληλεπιδράσεων
  • παροχή ευκαιριών για θετική έκφραση της επιθετικότητας (π.χ. μέσω των αθλημάτων)

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
Κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας έχει ρόλο και ευθύνη για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Ο βαθμός εμπλοκής κάθε μέλους, σχετίζεται τόσο με την ιδιότητά του, όσο και με τη σοβαρότητα, τη συχνότητα και την ένταση του περιστατικού εκφοβισμού. Άλλος είναι ο ρόλος και η ευθύνη του διευθυντή του σχολείου, άλλος του δασκάλου, άλλος των συμμαθητών, άλλος των γονιών.

Ωστόσο, θα πρέπει όλοι να συνεργαστούν σε ένα πλαίσιο παράλληλων δράσεων, διότι, αφού η αιτιολογία του εκφοβισμού είναι πολυπαραγοντική και η αντιμετώπισή του θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδη.

ΠΗΓΗ
 http://www.antibullyingnetwork.gr






28/2/13

Φύλλα εργασίας - Δάσος (2)



ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΤΑ ΕΙΔΗ ΧΛΩΡΙΔΑΣ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ;

  1. Δέντρα που ζουν σε μεγάλο υψόμετρο και θυμίζουν Χριστούγεννα ………………………………………
  2. Αυτά τα δέντρα παράγουν την ρετσίνα ………………………………………
  3.  Τα βρίσκουμε στο δάσος , έχουν καπελάκι και κάποια είναι δηλητηριώδη …………………………………………
  4. Έχουν μεγάλα φύλλα σαν παλάμη ……………………………………………
  5. Την λέμε και κλαίουσα αλλά δεν κλαίει …………………….
6.Είναι αρωματικό φυτό του δάσους και την βάζουμε και στις μπριζόλες μας …………………………………………
7.Τους καρπούς αυτών των δέντρων, τρώνε πολύ τα γουρούνια και βρίσκονται μέσα σε «κυπελάκι» ………………………
8. Χειμωνιάτικοι καρποί δέντρων του δάσους που τους βράζουμε    και τους τρώμε ………………………………………………………
9. Είναι βότανο το κάνουμε ζεστό ρόφημα και μοιάζει με        μαργαριτούλα ………………………………………………
10.Τους καρπούς αυτού του δέντρου τους χρησιμοποιούν στην   βυρσοδεψεία …………………………………………….
11. Είναι και αυτά …μήλα αλλά δεν τρώγονται…………………………………………
12. ……………………………………………… ελάτη, είδος πεύκου της Κεφαλονιάς!
13. Λέγονται τα φυτά που ζουν μόνο σε μία  περιοχή! Η Ελλάδα έχει μερικές χιλιάδες τέτοια!



ΒΡΕΙΤΕ  ΤΗΝ ΑΚΡΟΣΤΟΙΧΙΔΑ

1.  Δ - - - - - -
2.  Α - - - - - - - -
4.  Ι - - - - - -
5.  Κ - - - - - - - - - - -
6.  Ο - - - - - - - - - - - - -

7.  Ο - - - - - -
8.  Ι - - -
9.  Κ - - - - - - - -
10. Ο - - - - - - - - -
11. Σ - - - -
12. Υ - - - - - - -
13. Σ - - - - - - -
14. Τ - - -
15. Η - - - -
16. Μ - - - - - - - -
17. Α - - - - - -

  1. ‘Έτσι λέγεται ο δρόμος που περνά μέσα από δάσος
  2.  Η διαδικασία της επαναδημιουργίας ενός δάσους
  3.  Θάμνος των δασών (το όνομα τους θυμίζει σχοινί
  4. Διάβρωση … χωρίς κεφάλι
  5. Το δάσος που αποτελείται από καστανιές
  6. Η μετατροπή καμένων δασών σε οικόπεδα
  7. Απαραίτητο για την ζωή μας αέριο και το παράγουν σε μεγάλες ποσότητες τα δάση
  8. Δέντρο που αγαπά το νερό και ζει κοντά στις όχθες ποταμών
  9.  Έχει πολλά τέτοια δέντρα στο δάσος της Στενής
  10. Υπάρχουν ζωικοί και φυτικοί
  11. Το χωριό στους πρόποδες της Δίρφης
  12. Λέγονται στην καθαρεύουσα οι ξυλοκόποι
  13. Ζωάκι με φουντωτή ουρά που ανεβαίνει στα δέντρα και τρώει καρπούς
  14. Ζεστό ρόφημα που το φτιάχνουμε με βότανο του δάσους
  15. Με την βοήθειά του φωτοσυνθέτουν τα φυτά
  16. Τα βρίσκουμε στα δάση αλλά μερικά είναι δηλητηριώδη και επικίνδυνα να τα φάμε
  17. Την κάνουμε και όταν ανηφορίζουμε στα δασικά μονοπάτια




27/2/13

Φύλλα εργασίας - Δάσος



1.ΒΡΕΙΤΕ ΤΙΣ  ΛΕΞΕΙΣ
(Ψάξτε οριζόντια, κάθετα, διαγώνια και ανάποδα)

Π
Β
Ο
Σ
Κ
Ο
Τ
Ο
Π
Ο
Ι
Β
Γ
Ρ
Τ
Δ
Ο
Μ
Ο
Ε
Υ
Ζ
Ρ
Υ
Α
Κ
Ι
Ε
Ρ
Τ
Υ
Θ
Τ
Α
Σ
Δ
Δ
Φ
Γ
Η
Ξ
Κ
Α
Τ
Α
Λ
Ε
Α
Α
Β
Α
Α
Σ
Δ
Η
Ψ
Υ
Λ
Α
Κ
Ο
Σ
Α
Δ
Μ
Ο
Φ
Σ
Γ
Η
Ξ
Κ
Λ
Κ
Κ
Λ
Ρ
Υ
Θ
Ι
Ι
Τ
Α
Ο
Σ
Ε
Μ
Π
Ρ
Η
Σ
Μ
Ο
Σ
Δ
Κ
Ρ
Α
Φ
Π
Ε
Ρ
Τ
Υ
Θ
Ι
Ο
Π
Π
Α
Σ
Α
Ε
Ν
Σ
Α
Δ
Φ
Π
Ε
Υ
Κ
Α
Γ
Η
Ξ
Κ
Ρ
Τ
Α
Χ
Ρ
Ψ
Ω
Β
Ν
Μ
Λ
Κ
Ξ
Η
Φ
Δ
Π
Σ
Α
Κ
Α
Σ
Τ
Α
Ν
Ο
Δ
Α
Σ
Ο
Σ
Η
Ο
Ι
Ζ
Χ
Γ
Ω
Β
Ν
Μ
Λ
Κ
Ξ
Η
Γ
Φ
Δ
Ι
Ν
Ε
Ρ
Ω
Τ
Π
Ε
Υ
Κ
Α
Υ
Η
Ν
Κ
Λ
Α
Α
Α
Σ
Γ
Δ
Φ
Γ
Π
Υ
Ρ
Κ
Α
Γ
Ι
Α
Σ
Δ
Ζ
Χ
Η
Α
Σ
Δ
Φ
Γ
Η
Ξ
Κ
Λ
Ο
Ι
Τ
Α
Σ
Η
Τ
Σ
Ε
Β
Σ
Ο
Ρ
Υ
Π
Ο
Σ
Α
Δ
Σ
Ο
Ι
Κ
Ο
Π
Ε
Δ
Ο
Π
Ο
Ι
Η
Σ
Η
Η
Η
Ζ
Χ
Ψ
Ω
Β
Ο
Λ
Η
Μ
Ο
Κ
Σ
Α
Φ
Ν

      ΒΟΣΚΟΤΟΠΟΙ
      ΒΟΤΑΝΑ
      ΔΑΣΗ
      ΔΑΣΟΚΑΛΥΨΗ
      ΔΑΣΟΠΑΡΑΓΩΓΗ
      ΔΑΣΟΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΣ
      ΕΜΠΡΗΣΜΟΣ
      ΚΑΡΠΟΙ
      ΚΑΣΤΑΝΟΔΑΣΟΣ
      ΟΙΚΟΠΕΔΟΠΟΙΗΣΗ
 ΠΕΥΚΑ                                                                                                    
      ΠΥΡΚΑΓΙΑ
      ΡΥΑΚΙ
      ΤΣΑΙ
      ΦΑΣΚΟΜΗΛΟ
      ΠΟΤΑΜΙ
      ΕΛΑΤΑ
      ΠΕΥΚΑ 
      ΡΕΤΣΙΝΑ                                  

2. ΒΑΛΤΕ ΣΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΣΤΗΛΗ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΛΕΞΕΙΣ

Μελετήστε τις λέξεις και ανάλογα με το αν ωφελούν η προκαλούν δυσάρεστα αποτελέσματα βάλτε τις στην ανάλογη στήλη.

Πυρκαγιά, εμπρησμός, αναδάσωση, οικοπεδοποίηση, διάβρωση χωμάτων, παραγωγή οξυγόνου, βόσκηση γιδιών, υλοτομία, βοτανοσυλλογή, συλλογή ρετσίνας, συλλογή καρπών, απόρριψη σκουπιδιών, δασικοί δρόμοι, δασικά μονοπάτια, περπάτημα στο δάσος, μελισσοκομία.

ΩΦΕΛΕΙΕΣ
ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ























3. ΓΡΑΨΤΕ 10 ΕΙΔΗ ΔΕΝΤΡΩΝ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
 ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΜΙΣΤΕ ΟΣΑ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΚΑΡΠΟΥΣ ΩΦΕΛΙΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………


4. ΚΥΚΛΩΣΤΕ ΟΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΓΙΑ  ΝΑ ΤΑ ΣΥΛΛΕΞΟΥΜΕ ΤΑ ΔΑΣΗ

Πατάτες, τσάι, δυόσμο, ρίγανη, ρετσίνα, καυσόξυλα, κάρβουνο, μήλα, κάστανα, βελανίδια, χόρτα, φασκόμηλο, μέντα, τριαντάφυλλα, μέλι, ρετσίνα, μαρούλια, μανιτάρια, χώμα για τα λουλούδια μας, λουβίνια (ή λουμίνια)  για τα καντήλια, στάρι, καλαμπόκι, ξύλα για έπιπλα, χαρτί, κουκουνάρια.



5. ΓΡΑΨΤΕ ΔΕΝΤΡΑ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΚΑΡΠΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………


6. ΔΩΣΤΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................


7.Εκπαιδευτική επίσκεψη στο αισθητικό δάσος Στενής

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

1. Πόσα είδη δέντρων αναγνωρίζετε;  ……………
2. Γράψτε τα ονόματα όσων γνωρίζετε …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Ποιο είδος επικρατεί;………………………………………………………
4. Πόσα φυλλοβόλα δέντρα μπορείτε να μετρήσετε; …………………
5. Πόσα αειθαλή δέντρα μπορείτε να μετρήσετε; ………………………
6. Πόσα κομμένα δέντρα μετρήσατε;………………………………
7. Πόσα πεσμένα δέντρα μετρήσατε; ……………………………
8. Υπάρχουν δέντρα με καρπούς που τρώει ο άνθρωπος; ……………
9. Τι δέντρα; …………………………………………………………………………………………………………………
10.   Βρήκατε αρωματικά φυτά; (τσάι, ρίγανη, αγριόδυοσμο, μέντα κ.λ.π.) ΝΑΙ ………  ΟΧΙ ………
11.   Αν ΝΑΙ ποια. ……………………………………………………………………………
12.   Βρήκατε μανιτάρια; ……………………………………………………………
13.   Βρήκατε ίχνη βόσκησης; …………………………………………………
14.   Βρήκατε ίχνη κυνηγίου; …………………………………………………
15.   Βρήκατε ίχνη υλοτομίας; ………………………………………………
16.   Βρήκατε ίχνη μελισσοκομίας; ……………………………………
17.   Υπάρχει φυλλοστρωμνή;(πεσμένα φύλλα) ……………
18.   Υπάρχουν λουλούδια; …………………………………………………………
19.   Βρήκατε ενδείξεις πανίδας (ζώα, ερπετά, έντομα  κ.λ.π.);  ΝΑΙ …………  ΟΧΙ ………
20.   Αν ΝΑΙ ποια; …………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
21.   Βρήκατε σκουπίδια; ΝΑΙ…………  ΟΧΙ …………
22.   Τι είδους και πόσα;
   
Είδος\Ποσότητα
ΧΑΡΤΙ
ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ
ΝΑΙΛΟΝ
ΑΛΛΟ
Λίγα:




Πολλά:




Πάρα πολλά:




Καθόλου: